Isnin, April 18, 2005

Kuliah Ustaz Shamsuri Ahmad

.



Siri Kaset Kuliah Pengajian Ustaz Shamsuri Ahmad

Diterbitkan oleh:
Perniagaan Muaz
65, Wisma Sri Bunus
Off Jalan Mesjid India,
50100 Kuala Lumpur.
03-26970020


Penggemar kuliah agama di sebelah utara tentu sudah kenal benar dengan nama Ustaz Shamsuri Ahmad. Beliau adalah seorang guru agama yang mengajar di masjid-masjid sekitar pulau pinang. Beliau mempunyai anak murid yang ramai di seluruh negara. walaupun ada yang mungkin tidak pernah bersua muka dengan beliau. Ini kerana ribuan keping kaset pengajian beliau terjual di seluruh negara.

Ianya hasil dari usaha kreatif Perniagaan Muaz untuk merakamkan siri pengajian beliau di masjid-masjid di sekitar Pulau Pinang ke dalam bentuk kaset dan VCD. Kaset dan VCD ceramah beliau telah dipakej, diedar dan dijual ke seluruh negara dengan harga RM10 untuk 3 keping kaset. Sudah menjadi rutin saya setiap bulan, membeli kaset beliau di perkarangan Masjid Negeri Ipoh.

Kuliah beliau antara lain, menggunakan Kitab Bahrul Mazi, Kitab Muhimmah dan Tafsir Nurul Ihsan. Kitab Bahrul Mazi adalah karangan ulamak terkenal nusantara iaitu Sheikh Al-Marbawi, yang juga merupakan anak Asia pertama yang telah menyusun sebuah kamus Arab-Melayu yang dikenali dengan nama Kamus Al-Marbawi.

Mendengar kaset ceramah Ustaz Shamsuri bagai mengikuti pengajian di masjid. Kalau nak menunggu pergi ke masjid untuk menadah kitab, tak tahulah… mungkin memakan masa yang lama. Banyak benar alasannya..

Sesungguhnya, usaha merakamkan kuliah agama dalam betuk kaset yang tersusun dan berjilid ini adalah satu usaha murni, yang telah memberikan ilmu kepada ramai orang, terutama mereka yang sering memberi alasan tidak sempat mengikuti pengajian di masjid- masjid. Saya sendiri merasa bertuah kerana banyak ilmu yang saya dapat dari mendengar kaset Ustaz Shamsuri.

Sudah beratus kaset Ustaz Shamsuri telah saya miliki yang saya simpan dengan rapi. Kaset beliau sering menjadi teman setia saya di dalam kereta (di celah-celah kaset lagu artis kegemaran saya :) ).

Apa sangatlah harga RM 10 untuk 3 keping kaset berbanding ilmu yang didapati. Nilai RM10 itu mungkin tidak dapat membeli sekeping kaset artis popular di pasaran. Namun, kadang-kadang jumlah sebegitu pun amat berat untuk kita keluarkan dan kita rela terus hidup dalam dunia kejahilan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails