Selasa, September 28, 2004

Enterprise 50 2004



Semalam, saya telah menghadiri jamuan malam di sebuah hotel ternama di Kuala Lumpur. Hadir untuk meraikan kejayaan syarikat yang telah berjaya memenangi antara 50 Syarikat IKS terbaik negara bagi tahun 2004 . Enterprise 50 2004 telah diadakan dengan hasrat untuk untuk mengiktiraf kejayaan syarikat IKS tempatan dalam dunia perniagaan. Enterprise 50 adalah satu program anugerah yang dianjurkan bersama oleh SMIDEC, Business Times, RHB Bank dan Deloitte dan telah masuk tahun ke lapan.

Pemenang pertama bagi tahun ini adalah syarikat Kawan Food Manufacturing Sdn Bhd , pengeluar produk makanan dingin beku yang bermula dengan kecil-kecilan di tahun 80-an. Kini Kawan Food adalah syarikat terbesar pengeluar produk roti canai segera yang telah dipasarkan ke pelusuk dunia termasuk US, UK, Australia dan Hong Kong.

Kejayaan Kawan Food membuktikan bahawa produk makanan tempatan, jika dipakej dengan baik akan dapat menembusi pasaran. Siapa sangka, roti canai yang menjadi sinonim dengan kedai mamak, boleh menjadi makanan antarabangsa! Penting juga bagi pengeluar tempatan untuk berfikir di luar dari kerangka dengan menembusi pasaran global. Banyak produk tempatan yang boleh dipasarkan. Persoalannya, perlulah ada kesungguhan yang bukan main-main, perlu ada dokongan dari jabatan kerajaan yang berkaitan dan juga modal yang banyak. Banyak lagi produk makan tempatan yang boleh dfikirkan untuk dipasarkan. Semoga ada rakan-rakan kita yang kreatif akan mengambil peluang yang terbuka luas untuk memasarkan produk tempatan seperti nasi lemak, sate, murtabak, popiah dan lain-lain.

Walaupun syarikat kami tidak mendapat tempat pertama, namun, rasa bangga juga bila digolongkan dalam 5 syarikat terbaik bagi tahun 2004. Mungkin tahun depan boleh cuba lagi.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails