Selasa, Julai 29, 2008

kesibukan baru...

Terima kasih kerana meninggalkan pesanan di entri sebelum ini. Saya sangat menghargai semua pesanan dan ingatan. Saya anggap pesanan itu sebagia kat-kata ikhlas dari sahabta baik. Insya Allah saya akan terus menulis di sini di celah-celah kesibukan. Saya memang ada kesibukan baru selain dari kesibukan membaca.


1. Hari ini genap setahun usia puteri kami Ayshah Nur Jiwa. Semalam, kami raikan dengan berkunjung ke Lost World of Tambun. Walaupun lokasinya berdekatan dengan bandar Ipoh, itulah kali pertama kami menjejak kaki ke sana. Saya sudah kurang selera untuk bermandi-mandi di taman tema. Yang menarik hati saya di sini mungkin kolam air panasnya. Yang lebih seronok bila melihat Ayshah gembira sungguh melihat harimau, dan bermain air. Ayshah sudah pandai bertatih, sudah pandai merajuk bila saya tinggalkan dia setiap pagi Isnin dan pulang ke BM dan berjumpa semula di hujung minggu. Inilah kesibukan baru saya selain buku.


2. Saya jarang menulis tentang kerja hakiki di blog. Ini mungkin kali pertama saya menulis tentang kesibukan saya yang terbaru. Saya sibuk memastikan bagaimana bangunan ini tersergam seperti hari ini. Saya terlibat langsung menyaksikan perancangan bangunan ini dari sebuah tanah kosong tidak sampai dua tahun lepas, dan kini menunggu bila-bila sahaja untuk disiapkan dan menunggu kami masuk.

Saya belajar bagaimana susahnya untuk mendirikan sebuah bangunan yang perlukan kerjasama dan bantuan banyak pihak. Banyak aspek yang perlu dipelajari. Banyak juga buku-buku dan majalah tentang rekabentuk bangunan, yang saya beli untuk mendalami bidang rekabentuk bangunan, hiasan dalaman dan juga hiasan laman. Begitu juga buku tentang pengurusan, sumber manusia, juga buku mengenai alatan dan teknologi. (selain daripada buku-buku kegemaran saya yang berebut-rebut menunggu giliran untuk dibaca..)

Jika membina bangunan itu sudah susah, lebih susah lagi untuk mengisi bangunan yang sudah siap. Mengisi bangunan dengan modal insan juga memastikan sistem berjalan lancar lebih lagi rumit. Macam-macam kerenah bila menemuduga calon dan bukan mudah memilih mutiara di celah butiran pasir. Memilih dan membeli alatan sudah rumit tetapi lebih rumit lagi mahu memastikan alatan yang dibeli dapat dimanfaatkan sebaik mungkin untuk kegunaan pelanggan.

Inilah kesibukan saya yang satu lagi. Banyak ilmu baru yang saya pelajari. Moga segalanya berjalan lancar untuk kami bertemu pelanggan selepas raya nanti.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails