Ahad, Jun 22, 2008

Empat





Empat bukanlah nombor yang diminati oleh ramai orang. Rakan-rakan bangsa tionghua kalau boleh mahu mengelak dari menggunakan nombor empat. Ada sesetengah hotel sebagai contoh secara sengaja telah menukar bilik nombor empat kepada nombor lain. Empat atau disebut `sei’ juga bermakna mati. Itu sebab, ramai yang mengelak dari nombor empat.

Saya tidak sedar yang blog ini juga sudah melangkaui nombor empat. Empat tahun maksud saya. Saya mulakan blog ini dengan menulis entri pertama pada 22 Jun, 2004. Saya juga tidak sedar yang blog ini akhirnya menulis tentang buku-buku yang saya beli dan baca juga tentang dunia perbukuan.

Setelah empat tahun juga, saya mendapat kepuasan dengan berkongsi pengalaman bersama buku dengan ramai pelayar di internet. Ramai juga akhirnya menjadi rakan akrab yang berkongsi minat yang sama. Melalui tulisan saya di blog juga saya diberi penghormatan dengan dijemput berkongsi pengalaman di berbagai majlis dan acara.

Setelah empat tahun nama jiwarasa yang mulanya hanya saya reka sewaktu mencipta alamat email, telah menjadi nama yang dikenali di dunia blog lebih dari nama sebenar saya yang memang sudah `terkenal’.

Saya bukan percaya kepada tahyul angka 4 tetapi saya rasa usia blog ini seolah mengekang minat saya untuk terus menulis di blog. Keseronokan menulis di blog sudah tidak seperti dahulu. Melihat statistik pengunjung ke blog ini pernah jadi motivasi untuk saya menulis. Saya jadi terangsang bila melihat pengunjung yang datang mencari berbagai sumber dan meletakkan pautan di blog masing-masing.

Mungkinkah kesibukan tugas hakiki menyebabkan saya rasa malas. Rasa bosan juga melanda bila membaca akhbar perdana. Membaca keletah dan gelagat tokoh politik negara menambah rasa `cemuih’ dan `getek’ saya. Sangat sukar mencari permata dalam ucapan para pemimpin. Yang ada hanya buih-buih yang akhirnya akan hilang begitu sahaja.

Saya tidak percaya kepada tahyul angka empat, tetapi saya perlukan bukti bahawa blog ini perlu melangkaui angka 4...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails