Khamis, Disember 06, 2007

Novel 50 Tahun DBP

.

Akhirnya buku-buku di atas jadi milik saya juga. Dah berjanggut saya menunggu. Entah sudah berapa kali saya melangkah ke Kedai Buku DBP Kawasan Utara. Sudah naik malu saya bertanya bila buku-buku ini akan mula dijual. Saya sudah merajuk bila kali terakhir ke sana dua minngu lepas dan pulang dengan hampa.

Novel-novel di atas bukan novel sebarangan. Novel pemenang utama Hadiah Sayembara Mengarang Sempena Perayaan Jubli Emas DBP. Ianya anjuran DBP sendiri. Ianya bukan sekadar hadiah peraduan menulis biasa. Novel-novel ini adalah pemenang Sayembara mengenang 50 tahun perjuangan sebuah badan yang diamanahkan untuk membina dan memperkaya bahasa kebangsaan. Ianya meraikan perjuangan sebuah badan yang wujud untuk memperkasakan Bahasa Melayu sebagai bahasa Ilmu, bahasa intelektual dan bangsa perpaduan.

Apabila DBP digelar dengan berbagai gelaran yang tak sedap didengar, memang timbul rasa kasihan. Macam-macam orang kata. Yang mengata tu pun kadang-kadang, bukannya banyak sangat sumbangannya pada pembangunan bahasa pun. Mengata DBP mandul minda, yang mengata itupun dua kali lima juga. Sama-sama mandul minda dan tindakan. Tapi, ialah. Mengata orang memang sedap dan murah. Bukannya payah keluar modal pun. Silap-silap beroleh pula keuntungan peribadi.

Namun, kadang-kadang terasa patut juga DBP digelar macam-macam, apabila projek dan karya yang diterbitkan untuk mengenang diri sendiri sebegini pun dibuat sambil lewa sahaja. Buat tugas hakiki seperti buat kerja sambilan. Sama taraf sahaja dengan blogger macam saya yang menulis secara main-main, sambil mengisi masa lapang.

Nasib saya juga baik hari ini bila terserempak dengan penulis Aziz Hj Abdullah di Kedai Buku DBP. Dapatlah buku bertandatangan bertulis nama Jiwarasa. Novel Sangeetha tulisan beliau baru memenangi Hadiah Sastera Asia Tenggara ( Hadiah Sastera Mastera ke 5) minggu lepas. Seronok berbual tentang pengalaman beliau berkarya. Terima kasih kerana saya dapat beli buku dengan harga murah.

Kalau ikutkan hati, saya mahu baca kesemua buku yang tersenarai di bawah, tetapi rasanya bukan kesemuanya ada terjual di sini. Cukuplah empat novel di atas buat masa ini. Itupun saya tak tahu nak mulakan novel yang mana dahulu. Ada cadangan?


Pemenang Sayembara Mengarang Sempena Perayaan Jubli Emas DBP

Novel

Hadiah Pertama (RM50,000) - Faisal Tehrani "Bedar Sukma Bisu"
Hadiah Kedua (RM40,000) - Azizi Haji Abdullah "Harga Sebuah Maruah"
Hadiah Ketiga (RM30,000) - SN Shahnon Ahmad "Mahabbah"

Hadiah Saguhati (RM10,000 setiap satu)
1. Mohamad Faizal Jamil "Anak Ruma' Kadang"
2. Zaharah Nawawi "Bulan dan Mentari"
3. Mohamad Khalid bin Hamzah "Kabus di Perbukitan"
4. Osman Ayob "Ombak Bukan Penghalang"
5. Noraini Osman "Kembali Sebutir Mutiara"
6. Muhd. Nasruddin Muhd. Dasuki "Langit Angsana"
7. Nasruddin Mohammed "Menara"



Novel Remaja

Hadiah Pertama (RM20,000) - Faisal Tehrani "Manikam Kalbu"
Hadiah Kedua (RM15,000) - Nurul Salwa Abdul Muluk "Epilog Sekeping Hati"
Hadiah Ketiga (RM10,000) - Fatimah Syarha Mohd Noordin "Seindah Mawar Berduri"

Hadiah Saguhati (RM5,000 setiap satu)
1. Osman Ayob "Gelombang Buana"
2. Ramlah Rashid "Jeriji Kasih"
3. Nada Haifaa Remlle "Khilaf"
4. Sarimah Othman "Rentak Galur"

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails