Selasa, Ogos 29, 2006

Akulah Angin Engkaulah Api

.



Akulah Angin Engkaulah Api - Hidup dan Karya Jalaluddin Rumi, adalah buku tulisan Annemarie Schimmel. Tajuk asalnya ialah I Am Wind You Are Fire, ditulis tahun 1992, diterjemah dan diterbitkan oleh Penerbit Mizan di tahun 1993. Buku yang saya miliki ini adalah edisi baru tahun 2005.

Prof Dr Annemarie Schimmel (1922-2003) adalah seorang German yang menghabiskan sebahagian besar hidupnya mengkaji dan menulis tentang Islam. Beliu menghabiskan 40 tahun dari hayat beliau mengkaji dan mendalami karya Jalaluddin Rumi. Schimmel sangat mengkagumi ketokohan Muhammad Iqbal dan Jalaluddin Rumi. Schimmel mula mengenal Rumi melalui Diwan Syams Tabriz terjemahan RA Nicholson. Beliau sendiri menterjemahkan karya Rumi dan Hallaj seawal tahun 1940.

Schimmel memang bukan orang pertama yang mengkaji karya Rumi. Karya Jalaludin Rumi mula dikenali oleh dunia barat apabila ianya mula diterjemahkan oleh Reynold Alleyne Nicholson. Nicholson telah selesai menterjemahkan Mathnawi ke dalam bahasa Ingggeris di tahun 40-an, dengan mengambil masa 15 tahun. Namun Nicholson sering juga dikritik kerana berlebih-lebihan cuba mengkaitkan karya Rumi dengan idea Ibnu Arabi dalam terjemahan beliau.

Jalaluddin Rumi seterusnya mula dikenali ramai di kalangan peminat sastera dunia barat setelah Coleman Barks menyesuaikan karya beliau dengan gaya puisi kesusateraaan barat. Di tangan Coleman, sisi Islam Rumi bagai cuba di`natural'kan. Lalu lahirlah karya Rumi yang saya anggap sekular yang sudah kurang roh Islamnya.

Dari terjemahan sebeginilah, Rumi sering disalahanggap sebagai menyamakan semua agama. John Hick, tokoh pluralisme agama, sering memetik kata-kata Rumi `Lampu-lampu itu berbeda, tapi cahayanya sama, datang dari sumber yang sama'. Petikan ini sering digunakan untuk mengukuhkan pendapat pendokong pluralisme agama bahawa, menganut agama apapun tak mengapa, kerana kononnya semuanya diterima dan boleh ke syurga.

Sebenarnya kata-kata Rumi itu adalah membenarkan dan menghuraikan ayat Al-QUr'an seperti dalam ayat berikut;

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi.... (Al-Maidah : Ayat 44)

Dan Kami utuskan Nabi Isa Ibni Mariam mengikuti jejak langkah mereka (Nabi-nabi Bani Israil), untuk membenarkan Kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya dan Kami telah berikan kepadanya Kitab Injil, yang mengandungi petunjuk hidayat dan cahaya yang menerangi... (Al-Maidah : Ayat 46)



Rumi sebenarnya membenarkan agama yang dibawa oleh Nabi Isa dan Nabi Musa yang kemudiannya disempurnakan oleh Nabi Muhammad sebagai Nabi terakhir. Itulah akibatnya apabila karya Rumi tidak dibaca sebagai karya Sufi yang berdasarkan Al-Qur'an dan Hadith. Tinggallah karya Rumi, hanya sekadar puisi.

Pendekatan Schimmel bagaimanapun sedikit berbeza dengan tokoh dari barat yang lain. Schimmel cuba melihat Maulana Rumi sebagai seorang tokoh tasauf dan ulamak Islam. Beliau cuba mengkaji kepuitisan puisi Rumi dengan merujuk kepada AlQur'an dan Hadits. Schimmel ada menyebut bahawa, karya Rumi sebenarnya boleh dilihat bagai sebuah tafsir kepada kitab suci Al-Qur'an. Karya Rumi memang sarat dengan unsur tasauf. Mathnawi karya Rumi, banyak mengandungi komentar beliau terhadap Ayat Al-Qur'an. Apa lagi Fi Hi Ma Fi Hi yang banyak mengandung pesanan-pesanan agama yang bagus.

Buku ini merupakan kajian Schimmel terhadap kisah hidup Rumi. Schimmel sendiri menyelusuri jalan ke Konya, bandar Jalaluddin Rumi dikebumikan, untuk melihat sendiri alam sekeliling yang menjadi inspirasi bagi Rumi. Schimmel juga seakan dapat menafsirkan perhubungan Rumi dan Syams Tabriz dengan begitu baik sekali.

Schimmel sering berulang ke Konya, sewaktu beliau menjadi Profesor Sejarah Agama di Universiti Ankara, Turki. Keempatan itu diambil Schimmel untuk menyaksikan tarian berputar (semah). Pengalaman spiritual itu membuatkan jiwa Rumi mekar di dalam diri Schimmel, menjadi sumber kekuatan kepada Schimmel untuk menulis berpuluh-puluh buku mengenai Rumi.

Ketika menjadi profesor Sejarah Agama di Universitas Ankara, Turki, Schimmel sering mengadakan kunjungan ke Konya, tempat dimakamkannya sang Maulana. Pada acara peringatan hari lahir Rumi, 17 Desember 1954, dia diberi kehormatan untuk menyampaikan kuliah pembuka. Kegiatan itu baru mulai diselenggarakan kembali setelah lama dilarang oleh pemerintahan Turki.


Kandungan buku ini;

1. Perjalanan Menuju Rumi -- 11
2. Jalan Menuju Konya -- 27
3. Ekspresi Puitis -- 62
4. Suaru Hari, Musim Semi di Konya -- 87
5. Mutiara yang Tersembunyi -- 119
6. Ekor Keledai dengan Sayap Malaikat -- 145
7. Al Quran, Nabi dan Wali -- 181
8. Kacang Polong di Tangga Spiritual -- 220
9. Shalat: Anugerah Ilahi -- 254
10. Manifestasi Cinta -- 270
11. Mereka pun Mulai Menari -- 304



Prof. Dr. Annemarie Schimmel yang lahir pada tahun 1922 telah pergi pada tahun 2003 meninggalkan kajiannya yang mendalam terhadap karya-karya Rumi, untuk tatapan kita semua.

Isnin, Ogos 21, 2006

Israk Mikraj



Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Hari ini 27 Rejab, pernah berlaku sebuah peristiwa besar dalam sejarah Islam.

Israk Mikraj adalah satu kejadian luarbiasa yang berlaku kepada Rasulullah. Israk Mikraj adalah peristiwa ajaib, miracle, yang sukar dipercayai akal. Kalaulah Islam itu menggunakan akal semata-mata sudah tentu ramai yang tergelincir dari agama.

Israk Mikraj tahun ini disambut di celah-celah kedurjanaan Zionis di Palestine, bumi berlakunya Israk, iaitu di Masjidil Aqsa, di mana Nabi diangkat ke langit.

Sampai bila agaknya masjid yang ke-3 mulia di sisi Islam ini akan teguh berdiri. Sudah kedengaran adanya rancangan jahat Zionis untuk meruntuhkan masjid ini dan dibina `Solomon Temple'. Sampai bila rakyat Palestin dapat menanggung azab menderita di tanah air sendiri?


Tulisan saya tentang Israk Mikraj di blog ini, dua tahun lepas. Peristiwa Israk Mikraj

Selasa, Ogos 15, 2006

Gubra Filem Yang Gabra


Image Hosted by ImageShack.us


Akhirnya filem Gubra dinobatkan sebagai filem terbaik Festival Filem Malaysia yang ke 19. Saya menonton siaran langsung ini di celah-celah siri kegemaran The Apprentice.

Kebetulan saya baru sahaja menonton vcd Gubra. Masa ditayangkan di pawagam dahulu, saya tidak sempat tonton, kerana sibuk buat persiapan mengerjakan Umrah. Dengar cerita Faisal Tehrani ada tulis komentar panjang lebar tentang filem itu di blog beliau.

Filem Gubra ini adalah sambungan filem Sepet. Saya pernah menonton Sepet dan saya suka filem itu secara keseluruhannya, walaupun ada beberapa adegan yang saya rasakan tidak perlu ada dan tidak sesuai dipertontonkan. Sepet adalah mengenai cinta antara dua insan berlainan bangsa.

Saya boleh terima filem Sepet kerana tertarik dengan jalan ceritanya. Tetapi filem Gubra tidak berjaya memikat saya. Kalau Sepet adalah kisah cinta dua insan. Gubra yang menyambung kisah itu cuba menjangkau ke daerah toleransi agama menurut fahaman pengarahnya.

Saya cuba bersangka baik bila filem ini dimulakan dengan adegan si bilal memegang anjing dalam perjalanan ke surau. Memang kita biasa dengar riwayat di mana seorang itu masuk syurga kerana memberi minum seekor anjing. Begitu juga bila ditonjolkan keintiman keluarga bilal dengan jirannya seorang pelacur, Kata hati saya, mungkin si bilal pernah menegur kerja munkar si pelacur tetapi tidak ditunjukan di dalam filem. Itu memang contoh teladan yang baik, hatta kepada seorang pelaku maksiat.

Namun, babak-babak seterusnya, saya benar-benar rasa `terganggu' apabila menonton fiem ini. Banyak sangat adegan berpeluk cium, bergomol di atas katil. Ditambah pula apabila dipertontonkan tingkah laku sebuah keluarga yang saya anggap pelik.

Banyak adegan yang sepatutnya kelakar tetapi tidak menggelikan hati saya. Banyak dialog bahasa tonggang langgang. Nak kata Bahasa Melayu bukan, bahasa Inggeris pun bukan. Tapi itu bukan salah pengarah, memang itulah kenyataan pahit yang terpaksa kita telan, bahawa bahasa kita sudah rosak. Kita tidak boleh melengkapkan satu ayat dalam Bahasa Melayu atau bahasa Inggeris yang sempurna.

Paling mengganggu fikiran saya adegan sembahyang berbagai agama di akhir filem. Babak itu digambarkan seolah-olah bersambung seperti satu doa yang panjang. Saya terasa bagai sedang didakyahkan oleh seorang pendokong pluralisme agama. Bagai sedang disogokkan dakyah bahawa semua agama adalah sama, semuanya menuju kebenaran. Faham pluralisme agama menganggap semua agama adalah benar, penganut agama apa pun adalah Muslim dan semuanya akan masuk syurga. Yang berbaza hanya nama agama, jalan berbeza tetapi semuanya menuju matlamat yang satu. Inilah yang cuba digambarkan di akhir filem ini melalui petikan kata Maulana Jalaluddin al-Rumi "The Lamps may be different but the light is the same".

Minta maaf, ilmu agama saya mungkin sedikit, saya bukan sekolah agama, tetapi saya rasa ianya bertentangan dengan konsep syahadah yang saya faham. Konsep Syahadah yang kita ulangi setiap hari menyeru kita berpegang kepada tauhid Rububiyyah juga tauhid Uluhiyyah yang menafikan Tuhan-Tuhan lain. Mengesakan Allah bermakna menolak tuhan-tuhan yang lain.

Saya boleh menerima toleransi agama, malah ianya memang dituntut Islam, agar kita saling hormat-menghormati rakan-rakan kita yang berlainan agama. Garis pemisah antara toleransi agama dan pluralisme agama sangat tipis. Kita harus tahu membezakan antara toleransi agama dan pluralisme agama.

Kalaulah ini wajah filem Melayu Muslim, saya rasa sangat sedih dan kecewa. Filem ini mungkin menang anugerah filem terbaik, tapi saya rasa seperti seorang yang tewas. Bagai menang sorak kampung tergadai. Rasa hancur luluh jiwa, berat rasa beban tidak upaya bertongkat lagi.
-------------------------

Baru saya tahu rupanya perkataan gubra dan gabra adalah dua perkataan yang berlainan di dalam Kamus Dewan. Gubra bermaksud gugup, manakala gabra bermaksud keadaan tidak tentu arah, kelam kabut.

Rabu, Ogos 09, 2006

Semalam di Bumi Kenyalang



Saya tersenyum bila membaca catatan perjalanan Nisah Haron ke negeri Sabah. Kali pertama katanya, walaupun sudah sampai ke negara lain yang lebih jauh.

Begitulah kita. Ramai yang dah pergi melancong ke seluruh dunia tetapi banyak lagi negeri di tanahair yang belum sempat kita terokai. Bagi yang berada di Semenanjung, ramai lagi yang belum sampai ke tanah Borneo. Berbagai-bagai telah dilakukan untuk menggalakkan rakyat Malaysia terutamanya dari Semenanjung untuk datang berziarah ke Sabah dan Sarawak. Dahulu ada khidmat Feri Malaysia yang agak berjaya juga menjadi pengangkutan alternatif selain penerbangan MAS. Namun hayatnya tidak panjang, mungkin tidak mampu menanggung kos penyelanggaraan yang tinggi.

Kini sudah ada penerbangan tambang murah, Air Asia. Kalau pandai membeli, anda boleh dapat tambang yang sangat murah. Kalau tak kerana Air Asia mungkin lama lagi agaknya baru saya dapat menjejak kaki ke Bandar Kuching. Hampir kami terlupa tarikh penerbangan ini, kerana kami sudah lama beli tiket di talian. Waktu itu ada promosi jualan, banyak tiket yang dijual murah.

Itulah kali pertama saya menggunakan perkhidmatan Air Asia. Mulanya agak cuak juga. Kerap sudah mendengar rungutan dari rakan-rakan. Saya sangat berpuashati dengan layanan mereka. Business model yang digunakan sangat berjaya. Kos penjualan berjaya dikurangkan dengan hanya menyediakan perkhidmatan asas kepada pengguna. Tiada tiket dan numbered seats , tiada boarding bridges, tiada onflight meals. Pekerja melakukan muti-skilling tanpa mengurangkan mutu layanan.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
LCT Sepang

Pertama kali juga saya ke Terminal Tambang Murah di Sepang. Tidak mengecewakan, walaupun sedikit jauh dari KLIA. Saiznya sama besar dengan lapanganterbang Jeddah. Kemudahan asasnya mencukupi.

Penerbangan kami tiba di lapanganterbang Kuching sebelum tengahari. Baru diubah usai lapanganterbang ini. Macam mini KLIA rasanya.

Kami mengambil teksi ke Bandar Kuching. Tak jauh. Tak sampai pun 30 minit. Sebelum ke sini saya sudah minta rakan sekerja dari Tabuan Laru tolong tempah bilik hotel. Sangat strategik lokasinya. Dekat dengan Waterfront dan Main Bazaar. Layanan pekerja hotel juga sangat memuaskan hati. Kami dibenar daftar masuk awal.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Rumah Panjang, Kampung Budaya

Petang itu kami dibawa ke Kampung Budaya Sarawak. Mesti pergi untuk pelancong ke Sarawak. Perjalanan dari hotel ke Kampung Budaya di Santubong lebih kurang 30 minit. Ada beberapa rumah panjang yang didirikan di dalam kawasan ini yang mempamirkan keadaan sebenar rumah suku kaum di Sarawak.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Rumah panjang, Kampung Budaya

Akhir sekali, kami disajikan dengan persembahan tarian etnik Sarawak. Sungguh mengasyikkan.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Kampung Budaya

Dalam perjalaan balik, kami sempat singgah di sebuah rumah yang menjual kek lapis. Bermacam jenis dan warna. Kalau ke Kuching jangan lupa makan mee kolok. Macam mee segera, tapi sedapnya tak terkata. Malamnya, rakan saya belanja makan di TopSpot, tempat makan di tingkat atas sebuah tempat letak kereta bertingkat. Seronok betul tengok berbagai makanan laut dan sayuran yang tersusun.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Koridor Old Courthouse
Besoknya kami habiskan waktu berjalan di sekitar Bandar Kuching. Banyak muzium di sini. Kami ke Muzium Sarwak, Muzium Islam dan Courthouse. Kalau mahu mencari cenderahati atau kraftangan Sarawak, pergilah ke Main Bazaar. Macam-macam barangan yang mahu dibeli.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Waterfront dari atas kapal
Petangnya sebelum berangkat pulang, kami menaiki Sarawak River Cruise, menyusuri waterfront dan melihat pemandangan di sepanjang sungai.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Senja di Sg Sarawak
Perjalanan singkat kami ke Kuching sangat menghiburkan. Dua hari di Bandar Kuching memang tidak mencukupi. Kami terpesona dengan keramahan orangnya dan kebersihan bandarnya. Lain kali pasti kami akan datang semula.
30-31 Julai, 2006

Khamis, Ogos 03, 2006

Memartabatkan Persuratan Melayu



Memartabatkan Persuratan Melayu
Baha Zain
DBP 2006
75 mukasurat
RM9

Buku ini merupakan Ucap Utama Baha Zain, Timbalan Presiden PENA yang disertakan juga kertas bahasannya oleh Mohamad Saleeh Rahamad dan Prof Madya Zainal Abidin Borhan. Ianya telah disampaikan di Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2005 yang telah berlangsung di Tanjung Piai, Pontian Johor. Perhimpunan ini dianjurkan bersama oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) dan Persatuan Penulis Johor (PPJ) di Kukup Golf Resort dan Tanjung Piai Resort, Pontian, Johor.

Saya selalu baca dalam blog rakan-rakan penulis muda yang sering mengenang kembali perjumpaan di Tanjung Piai ini. Ramai yang nostalgik. Maklumlah, 300 orang penulis muda dari seluruh negara telah berhimpun. Khabarnya Perhimpunan ini mendapat pujian ramai kerana dedikasi pihak penganjur memastikan program berjalan lancer. Pihak penganjur juga dipuji kerana berjaya menerbitkan empat buah buku, iaitu Idealisme Penulis Muda (antologi esei), Memartabatkan Persuratan Melayu (ucap utama Baha Zain), Idealisme & Intelektualiti Dalam Karya dan Karya Sasterawan 2005 (antologi puisi dan cerpen).

Tidak hairanlah mengapa perhimpunan ini dikenang oleh para peserta sehingga kini. Namun, molek juga rasanya peserta perhimpunan sesekali melihat kembali isi kandungan dan perbincangan seminar. Naskhah ucaputama yang saya tatap ini adalah satu ucapan besar dan penting yang sepatutnya dikongsi dengan orang lain, bukan disimpan dalam fail para peserta perhimpunan tersebut.

Baha Zain dalam ucapannya telah membawa khalayak menyelusuri perjuangan pembela Bahasa Melayu dengan melihat kembali peristiwa 13 Mei, 1969 dan langkah penyusunan semula masyarakat. Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu begitu gigih dilaksanakan dalam tahun 70an. Peranan dan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan diperkukuhkan melaui Fasal 152 Perlembagaan negara, Akta Bahasa Kebangsaan dan Akta Pelajaran. Lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia adalah salah satu kejayaan dalam memrtabatkan penggunaaan Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu melalui tragedi sedih menyayat hati apabila khidmatnya sebagai bahasa ilmu tidak diperlukan lagi bermula sesi persekolahan 2003. Maka bermulalah babak sedih perjuangan sebuah bahasa. Bahasa Melayu sudah tidak layak menjadi bahasa ilmu apabila diharamkan jadi bahasa pengantar pelajaran sains dan matematik. Bahasa Melayu dianggap sebagai penghalang untuk kita maju dengan lebih cepat.

Ucapan hebat ini sepatutnya boleh menggerakkan jiwa-jiwa yang menghadiri Perhimpunan Tanjung Piai untuk mengatur langkah sekurang-kurangnya menyedarkan khalayak pembaca akan kewajiban yang patut digalas semua. Bayangkan jika 300 penulis muda tersebut menulis tentang perjuangan memartabatkan bahasa melalui pelbagai media. Bayangkan jika mereka benar-benar tulus dan ikhlas menulis terus menerus menyuarakan hasrat dan keyakinan pada Bahasa Melayu.

Kalau dahulu SN Usman Awang bersama rakan-rakan berjuang sehingga sanggup mengusung Keranda 152, sebagai lambang matinya sebuah bahasa. Bagaimana pula dengan pejuang bahasa sekarang? Masih adakah yang sanggup bergolok bergadai semata-mata mahu mempertahankan khazanah bangsa?

Pejuang bahasa Melayu perlu bijak mengatur langkah. Sekadar menulis di ruangan sastera di akhbar hujung minggu bukan berjuang namanya. Menangis, mengeluh dan meratap sudah tak berkesan lagi. Tenaga perlu digembeling untuk melahirkan gerak kerja yang tersusun dan merakyat. Kumpulan pelobi perlu wujud untuk menyampaikan hasrat kepada golongan pembuat keputusan di setiap peringkat.

Ucapan Baha Zain ini patut dijadikan dokumen penggerak kepada pencinta Bahasa Melayu untuk terus berjuang. Tidak keterlaluan jika saya katakan, ucapan ini patut dijadikan sebuah manifesto bagi pejuang Bahasa Melayu. Lihat bagaimana Marx & Engel berjaya merobah masyarakat dengan manifesto mereka yang pada saya hanya catatan-catatan idea yang penuh retorik.

SN Usman Awang dan penggerak persuratan Melayu dahulu berjuang menaikkan Sastera untuk Masyarakat dan menolak Sastera untuk Sastera. Soal saya, sastera penulis sekarang pula untuk apa?

Hujung minggu ini akan berlangsung Seminar Persuratan & Peradaban Nasional di Port Dickson. Seminar ini anjuran PENA dan DBP dengan kerjasama Kerajaan Negeri, Negeri Sembilan dan Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN). Khabarnya seminar ini akan membincangkan dengan serius, nasib bahasa Melayu dan tulisan Jawi juga halatuju persuratan Melayu.

Saya teringin mahu sertai, tetapi terikat dengan urusan kerja. Lagipun saya bukannya seorang penulis, manakan layak mahu berlanggar bahu dengan tokoh-tokoh sastera negara. Harapan saya seminar itu dapat menghasilkan sesuatu yang bermanfaat untuk memartabatkan persuratan Melayu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails