Jumaat, Julai 07, 2006

Umrah & Ziarah - Sekitar Madinah

Rabu, 26 April, 2006


Kami berada di Madinah Munawarah tidak lama, hanya tiga hari. Hari kedua di Madinah kami dibawa melawat tempat bersejarah sekitar Madinah.

Tempat pertama yang kami singgah ialah Masjid Quba’. Masjid ini merupakan masjid pertama dibina rasulullah sewaktu hijrah dari Mekah ke Madinah. Solat di masjid ini dikatakan sama pahalanya dengan pahala umrah.

Rasulullah SAW bersabda, “Barang siapa telah bersuci (berwudhu) di rumahnya, kemudian mendatangi Masjid Quba' lalu solat didalamnya dua rakaat, maka baginya sama dengan pahala umrah.”(Sunan Ibn Majah)

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Masjid Quba

Dari luar, masjid ini kelihatan biasa sahaja., berwarna putih. Di luar masjid ini ramai penjual berniaga dengan membentang kain di tepi jalan.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Selesai solat di masjid Quba kami di bawa ke ladang kurma. Kebetulan kami datang bukan pada musim buah, jadi kami tidak berkesempatan untuk memetik buah kurma dari pokoknya. Namun, kesempatan diambil untuk membeli buah kurma di kedai di ladang tersebut. Harga buah kurma di sini sangat murah berbanding di Mekah, Kurma Ajwa yang dikenali sebagi kurma Nabi boleh dibeli dengan harga dalam lingkungan RM40 ke RM80 bergantung kepada kualiti. Kalau di Mekah, harganya mungkin boleh mencecah sekali ganda kerana kebanyakan kurma di Mekah dibawa dari Madinah.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Pasar Kurma

Macam-macam jenis kurma dan buah-buahan lain ada di jual di sini. Ada kurma yang berisi buah gajus dan kacang-kacang lain, ada kacang pistachio. Ada juga dijual cokelat yang berisi kurma. Kami membeli beberapa kilo kurma Ajwa dan juga cokelat untuk dibawa pulang. Di dalam kepala sudah berfikir, apa mahu dibeli untuk saudara-mara dan juga rakan di pejabat.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Bukit Uhud

Selesai membeli belah, kami dibawa pula ke menuju ke destiansi seterusnya iaitu Bukit Uhud. Jabal Uhud terletak di sebelah utara Madinah. Rasulullah pernah bersabda “Sesungguhnya Uhud adalah gunung yang mencintai kita dan kita pun mencintainya” (shahih Muslim).

Di sinilah tempat berlaku peperangan yang penting di dalam Islam iaitu perang Uhud. tempat inilah terjadinya perang Uhud, di mana ramai sahabat rasulullah telah korban syahid. Antaranya ialah Hamzah, iaitu bapa saudara Nabi. Ketika di sini saya seakan teringat kembali kisah Hamzah dan Perang Uhud yang sering emak ceritakan semasa saya masih kecil. Seakan tergambar kembali buku cerita yang emak selalu gunakan untuk bercerita tentang para sahabat.

Perang Uhud menyaksikan para sahabat begitu bersemangat setelah menang melawan musyrikin Mekah dalam Perang Badar, walaupun bilangan orang Islam sangat sedikit. Perang Uhud menyaksikan umat Islam tewas setelah para pejuang pemanah turun dari Bukit Uhud. Perang Uhud banyak memberi pengajaran dan pendidikan kepada umat Islam, terutama soal taat setia kepada kepimpinan juga tentang strategi perang.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Perkuburan Syuhada Uhud

Di kaki Bukit Uhud inilah para syuhada dikebumikan. Ianya dipagari pagar besi dan dihiasi dengan papantanda berbagai bahasa yang menerangkan tentang makam ini. Papantanda juga mengingatkan pengunjung supaya tidak melakukan perkara khurafat.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Perkuburan Syuhada Uhud

Sebenarnya Bukit Uhud ini sudah seperti sebuah busut sahaja kerana kelilingnya telah diterangkan untuk projek pembangunan. Tak tahulah projek apa yang akan dilaksanakan oleh kerajaan Saudi. Ternyata, sudah banyak tinggalan sejarah di Mekah dan Madinah yang telah dimusnahkan untuk memberi laluan kepada pembangunan.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Masjid Qiblatain

Dari Bukit Uhud, kami ke sebuah lagi Masjid iaitu Masjid Qiblatain. Dinamakan sedemikian kerana masjid ini mempunyai dua qiblat. Sebelum difardukan mengadap ke Kaabah, umat Islam solat mengadap ke Baitul Maqdis. Diceritakan, firman Allah yang menyeru supaya umat Islam solat mengadap kiblat diturunkan semasa Rasulullah sedang solat Zuhur di masjid ini. Lalu Rasulullah dan para sahabat terus berpaling mengadap Kaabah.

Dari jauh bentuk masjid ini hampir serupa dengan Masjid Quba, kerana berwarna putih. Sekarang, kawasan mihrab yang mengadap ke Baitul Muqaddis telah ditutup, kerana ada pengunjung yang solat mengadap ke situ.

Kami kemudiannya melalu kawasan Masjid Al-Khandaq. Masjid ini didirikan di kawasan terjadinya perang Khandaq. Ianya juga dinamakan Masjid Tujuh kerana ada tujuh buah masjid didirikan di kawasan Khandaq ini. Setiap masjid itu mewakili penjuru umat Islam berkubu. Perang Khandaq adalah perang di mana seorang sahabat Salman Al Farisi telah memberi cadangan supaya didirikan parit atau khandaq untuk pertahanan dari musuh.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Masjid Al-Khandaq

Sebelum pulang ke hotel, kami singgah di Pasar Kurma yang menjual berbagai jenis kurma. Selain kurma, di tempat ini juga dijual coklat, kacang, kismis, buah zaitun, buah tin dan berbagai makanan yang diolah dari kurma. Kami beli-belah lagi. Ada yang menegur, belum sampai ke Mekah, sudah penuh beg dengan barang.

Kami pulang ke hotel penginapan, sebelum meninggalkan Madinah keesokan harinya untuk ke Mekah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails