Jumaat, Mei 12, 2006

Selamat Hari Jururawat

.
Hari Jururawat disambut seluruh dunia setiap 12 May. Tarikh itu dipilih sebagai mengenang tarikh lahir Florence Nightingale iaitu 12 May 1820.

Tahun ini tema Hari Jururawat Sedunia ialah Safe Staffing Saves Life. Tema yang sangat relevan dengan situasi kekurangan jururawat di negara kita kini. Kekurangan jururawat terlatih memang sangat dirasakan oleh sektor prisihatin di Malaysia Ramai jururawat terlatih negara telah berhijrah ke Timur Tengah mengejar ganjaran yang berlipat ganda di samping suasana kerja yang lebih baik. Jangan terkejut jika diberitahu, jururawat Malaysia yang bertugas di negara Timur Tengah boleh mendapat gaji anatra RM5,000 ke RM15,000 sebulan. Itu belum dikira kos penginapan dan pengangkutan yang mungkin ditanggung oleh majikan. Ternyata kualiti jururawat kita telah diiktiraf dunia.

Ternyata profesion sebagai jururawat kini tidak lagi seperti dahulu. Kerjaya jururrawat kini sudah dianggap sebagai kerjaya professinal yang memerlukan kelayakan yang tinggi.

Kepada semua jururawat, Selamat Menyambut Hari Jururawat. Moga hari ini jadi hari untuk memperbaharui azam dan memperteguhkan tekad untuk menyumbang kepada pesakit, juga kepada pembangunan negara.

Selamat Hari Jururawat.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails