Isnin, November 29, 2004

Musim Audit

.




Minggu lepas merupakan minggu yang paling banyak aktiviti menarik di pejabat. GM saya kata, alangkah baiknya kalau minggu ini ada 10 hari.

Saya mula bekerja pada hari Isnin, selepas bercuti Hari Raya. Hari Isnin kami bertungkus lumus membuat persediaan untuk menerima kedatangan Auditor dari NPC pada hari Selasa. Multimedia presentation mengenai profil syarikat dan pencapaian syarikat perlu disiapkan. Hari Isnin juga, dua kumpulan QCC kami telah berada di JB untuk Hari Mekar mewakili syarikat.

Kedatangan aditor dari NPC adalah untuk menilai prestasi kami samada layak untuk menerima Anugerah Pengurusan Kualiti ataupun QMEA. Anugerah Kualiti QMEA menggunakan kriteria yang hampir sama dengan Malcolm Baldridge Award yang terkenal sebagai salah satu Anugerah Kualiti berprestij di dunia. Sebanyak tujuh kriteria digunakan untuk menilai prestasi sesebuah syarikat.

Saya dan rakan-rakan jenuh menjawab pertanyaan dari auditor yang banyak bertanya mengenai apa yang membezakan syarikat kami dengan yang lain. Susah sebenarnya, untuk saya menceritakan tentang kelebihan dan kehebatan syarikat, mungkin kerana kita sering dilatih untuk merendah diri. Kejayaan kami mendapat ISO9001, OHSAS18001 banyak membantu. Ini ditambah pula penggunaan Balance Scorecard yang banyak membantu meletakkan syarikat di perspektif yang betul dalam menilai prestasi dan matlamat syarikat.

Hari Khamis dan Jumaat pula giliran Auditor dari SIRIM untuk menjalankan surveillance Audit untuk OHSAS18001. Mujurlah hanya surveillance bukan reassessment audit. Keputusan audit nya juga menggembirakan kami kerana hanya mendapat 1 minor NCR dan selainnya cadangan untuk mempertingkatkan keberkesanan sistem.

Hari ini, Isnin, saya masih menunggu auditor untuk audit kewangan dan sistem, yang akan memulakan interim audit untuk tahun ini.

Kalau difikir kembali, hidup kita memang penuh dengan pengauditan. Kita sentiasa dinilai, buruk baik amalan kita. Buat yang baik, akan baiklah juga ganjarannya.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails