Ahad, Januari 21, 2007

Tahun Hijrah 1428 & Azam Buku

.


Cepat betul masa berlalu. Bagai tak sedar kita sudah melangkah ke tahun baru Masihi 2007 dan Tahun Hijrah 1428.

Rasanya tahun lepas, saya banyak berbelanja membeli, walaupun banyak juga yang belum saya baca. Kadang-kadang apabila bertemu dengan buku, seorang peminat buku tidak dapat berfikir rasional, lalu membeli buku kerana emosi. Membeli kerana takut tidak berjumpa lagi buku itu di masa lain. Kadangkala membeli buku kerana semua orang lain sebut dan baca buku itu, walaupun kita tak semestinya meminati buku tersebut.

Lalu terjadilah keadaan di mana kadar membeli lebih laju dari kadar membaca buku!

Saya beli banyak buku. Ada buku yang sangat bagus, tetapi tidak dibaca. Setiap hari saya berazam untuk baca tetapi akhirnya tidak dibaca atau tidak habis dibaca. Banyak buku yang saya sudah mula baca, tetapi terhenti kerana banyak sebab. Di atas rak buku saya ada beberapa buku yang, kalau tak silap sudah lebih setahun saya beli. Buku Muqadimah Ibn Khaldun rasanya sudah lebih dua tahun saya beli. Semua buku itu saya sudah mula baca, tetapi terhenti baca atas banyak sebab dan alasan.

Ini Azam Buku saya untuk tahun 1428 Hijrah. Saya berazam untuk baca buku berikut;

1. Muqadimah Ibnu Khaldun
2. Guns, Germs & Steel - Jarod Diamond
3. Orientalism - Edward Said
4. Love in The Time of Cholera- Gabriel Garcia Marquez
5. The General in His Labyrinth - Gabriel Garcia Marquez

Di bawah ini pula senarai buku yang saya beli baru-baru ini, sebahagian besarnya sudah selesai saya baca.

Pustaka Antara, Kompleks Wilayah, KL 26 Disember 2006
1.Telegram - Putu Wijaya (RM5.00)
2.The Blind Owl - Sadeq Hedayat (RM18.00)
3.AKU Asrar-I Khuldi - Muhammad Iqbal (RM19.00)
4.Islam Liberal - Adian Husaini (RM29.50)
5.Khotbah Di Atas Bukit - Kuntowijaya (RM24.00)
6.Bumi Manusia - Pramoedya Ananta Toer (RM47.00)
7.Gami - Arenawati (RM15.00)



Dawama Bukit Mertajam 28 Disember, 2006
1.Dan Malam Apabila Ia Berlalu - Abdullah Husssain (RM42.50)
2.Merinci Ufuk - Darma Muhammad (RM1.00)
3.Penjelasan Budaya Ilmu - Wan Mohd Nor Wan Daud(RM2.40)
4.Pura Bujangga - Affandi Hassan(RM1.00)


Fajar Ilmu Baru, Wisma Yakin, KL 4 Januari, 2007
1.Hermeunatika Tafsir - Hasan Hanafi
2.Buku Saku Filsafat Islam -Haider Bagir
3.Islamia


Sempena kedatangan tahun Hijrah 1428 ini, saya berazam untuk menghabiskan buku yang sudah dibeli tetapi belum selesai dibaca.

Itu Azam Buku saya untuk tahun 1428. Bagaimana dengan anda?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails