Khamis, November 17, 2005

Mustafa Akkad (1935 - 2005)


Terkejut besar saya bila baca blog beta blogger pagi tadi. Macam mana saya boleh terlepas pandang tentang kejadian pengeboman di Jordan tempoh hari. Memang, saya tahu tentang kejadian itu, cuma saya tidak sedar yang seorang tokoh besar yang berjasa juga telah terkorban. Rupanya, antara mangsa letupan bom di Jordan, minggu lepas ialah Mustafa Akkad dan anaknya Rima.

Mustafa Akkad berumur 75, dan anak beliau Rima 33, meninggal dunia apabila hotel penginapan mereka dibom oleh pihak yang dipercayai perbuatan pengganas. Tiga buah hotel mewah telah dibom mengorbankan 57 orang.

Siapa Mustafa Akkad? Namanya mungkin tidak dikenal, tetapi filem arahan dan keluaran Mustafa Akkad tidak boleh dilupakan. Mustafa Akkad adalah pengarah yang telah melahirkan filem epik The Message dan Umar Mukhtar : The Lion of The Desert lakonan pelakon Anthony Quinn.

Pengarah kelahiran Syria itu telah berhijrah ke Hollyqood dan telah mencapai cita-cita beliau untuk melahirkan filem yang memberi gambaran yang benar dan wajar tentang dunia Arab dan Islam.

Filem epik beliau yang dikeluarkan tahun 1976, The Message mendapat ulasan hangat penggiat filem. Filem tentang kisah hidup Nabi Muhammad itu tidak menunjukkan wajah dan suara Nabi, sesuai dengan larangan agama. Anthony Quinn berlakon sebagi Hamzah, bapa saudara Nabi.

Satu lagi filem beliau yang meninggalkan kesan mendalam ialah filem Umar Mukhtar The Lion of the Desert. Filem tahun 1981 ini juga dilakonkan oleh Anthony Quinn. Umar Mukhtar adalah seorang pejuang kemerdekaan Libya, yang asalnya seorang guru agama. Satu contoh besar bagaimana ulamak memimpin perjuangan menentang penjajah dan penjajahan.

Masih saya ingat menonton filem Akkad ini semasa saya masih di universiti. Semasa menunggu antara kelas, saya akan ke pusat sumber. Saya akan mencari video-video untuk ditonton. Selain dari video debat Ahmed Deedat, kedua filem Mustafa Akad inilah yang akan saya ulangi tengok. Saya tidak ingat berapa kali saya tengok kedua filem Akkad ini tapi airmata akan tetap mengalir setiap kali menonton filem beliau.

Masih saya ingat adegan filem The Message bila air mata saya mengalir tanpa henti, ketika Bilal Ibn Rabah mengalunkan azan ketika pembukaan kota Mekah. Begitu tersentuh saya dengan adegan itu, mengenangkan tentang kesusahan, keperitan dan pengorbanan Rasulullah dan para Sahabat dalam mengembangkan Islam.

Saya juga sebak ketika menonton babak ketika detik-detik Umar Mukhtar menghadapi hukuman mati, dalam filem The Lion of The Desert.

Mustafa Akkad telah pergi, menghembuskan nafas yang terakhir pada 11 November, dua hari selepas peristiwa pengeboman. Beliau pergi sebelum sempat menyiapkan projek besar beliau iaitu filem mengenai Salahuddin Al-Ayyubi. Moga Allah mencucuri rahmat atas beliau dan moga Allah membalas setimpal dengan amalan beliau.

Saya tidak sempat menangis atas kematian Mustafa Akkad, tapi saya akan terus menangis setiap kali menonton filem beliau.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails