Rabu, Jun 29, 2005

Jiwa Rasa...muda?


.

Eh, dah setahun dah rupanya usia blog ni. Saya tak perasan! Posting pertama saya di blog ini pada 22 Jun, 2004. Mulanya hanya suka-suka. Orang tulis kita pun teringin nak tulis.Tak sangka boleh bertahan hingga kini. Mungkin kerana dunia blog telah menemukan saya dengan ramai rakan yang berkongsi cerita di alam maya. Walaupun tak pernah bertemu tapi bagai dah kenal lama.

Saya turunkan semula posting saya yang pertama, setahun yang lepas;


Tuesday, June 22, 2004

Kenapa Jiwarasa?
Jiwa adalah harta yang tiada ternilai mahalnya. Kesucian jiwa menyebabkan kejernihan diri, lahir dan bathin. Itulah kekayaan sejati.

`Beberapa banyaknya orang yang kaya harta, tetapi mukanya muram, dan beberapa banyaknya orang yang miskin uang, tetapi wajahnya berseri. Sekadar kekuatan dan usaha diri, begitu pulalah tingkatan kesucian yang akan ditempuh jiwanya.'
- petikan HAMKA dari Tasauf Moderen

Jiwa yang kuat perlu sensitif kepada persekitaran. Jiwa yang murni akan merasa resah dan gelisah dengan ketidakadilan, kesengsaraan, kebiadaban dan ketololan manusia.



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails