Sabtu, November 04, 2006

Tunggu Teduh Dulu







Judul : Tunggu Teduh Dulu
Pengarang : Faisal Tehrani
Penerbit : Penerbitan Selain
Genre : Novel dewasa
Mukasurat : 678 halaman
Cetakan : 2004
Harga : RM49.90


Ini novel lama. Tulisan Faisal Tehrani. Sudah dicetak tahun 2004. Saya baru beli dari ujanailmu.com, bersama beberapa buku lain. Suri yang baca dahulu.

Bukunya tebal. Relatif mahal untuk novel Melayu. Kulitnya warna putih bersih. Kisah seorang wanita muda. Salsabila Fahim namanya. Kisah betik dan ladang miliknya. Kisah tiga cinta dan persahabatan. Tentang keluarga dan kasih sayanag. Ketabahan, kesungguhan dan cabaran. Kisah berkembara dalam hidup. Berteduh ketika ribut.

Kata Salsabila dalam prolog buku ini:

Cerita ini bukan cerita cinta tiga segi. Ia lebih daripada itu. Ia cerita pengorbanan manusia kepada Tuhan, cerita tentang takdir yang sangat manis setelah dikecap. Ini kisah saya, bukan kisah mereka sahaja. Ini cerita bagaimana saya menunggu teduh dalam ribut. Ini cerita mengenai hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan Penciptanya. Ini cerita bahawa hakikat seluruh alam semesta ini berasal daripada Allah dan akan kembali kepada-Nya, tidak dapat tidak. Itulah titik hubungan kita di muka bumi ini, titik hubungan kita dengan insan lain dan juga segala tindakan.



Buku ini mudah dibaca. Gaya penulisannya terus, bagai air mengalir laju. Tidak sesukar membaca 1515 atau Perempuan Politikus Melayu. Mudah tak bererti buruk. Bahasanya cantik. Penuh bunga bahasa. Boleh dipetik buat santapan jiwa.

Suri tak berenggang dengan buku ini. Best katanya. Saya sambung selepas Suri. Selesai baca di pengakhir bulan Ramadan. Aida sambung dan habis baca dalam tiga hari!

Suri nak jadi Salsabila. Aida pun suka Salsabila. Saya pun suka Tunggu Teduh Dulu. Saya suka betik . Betik masak, bukan yang muda.
Risau juga saya. Salsabila suka betik muda! :)


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails