Khamis, Jun 22, 2006

Bulan Tak Bermadu di Fatehpur Sikri

Free Image Hosting at <a href=



Bulan Tak Bermadu di Fatehpur Sikri
A Samad Said (1966)
Wira Bukit 2006
RM55 (MPH Kinta City)
97 muka surat

Novel Bulan Tak bermadu di Fatehpur Sikri karya Dato A Samad Said ini beliau tulis di tahun 1966, tetapi baru diterbitkan semula tahun ini dalam bentuk edisi khas yang lebih menarik. Saya selesai membaca buku ini dalam masa sehari.

Novel ini mengisahkan tentang pasanagn Mansor dan Zawiah yang dalam perjalanan pulang dari England ke tanahair. Pasangan yang baru berkahwin ini singgah di India untuk berbulan madu. Mereka singgah di Delhi sebelum ke sebuah tempat bernama Fatehpur Sikri.

Mereka ingin berbulan madu dengan melihat kota tinggalan sejarah di Fatehpur Sikri. Fatehpur Sikri digambarkan penulis sebagai kota cinta Shah Jahan seperti Taj Mahal.

Di masa yang sama penulis novel ini juga memperkenalkan watak Rehman dan Neeta di fatehpur Sikri. Pasangan ini, sepertilah banyak keluarga lain di India, bergelut dengan kemiskinan. Hidup mereka begitu sukar dan bergantung hidup hanya dengan pelancong yang datang ke Fatehpur Sikri. Rehman menyara hidup dengan menarik perhatian pelancong untuk menonton beliau membuat aksi terjunan ke dalam kolam di Fatehpur Sikri.

Sukarnya hidup Rehman dan Neeta. Bulan mereka jarang-jarang bermadu di Fatehpur Sikri. Terpaksa menyabung nyawa untuk meneruskan hidup. Terlalu berbeza denegan bulan Mansor dan Zawiah yang penuh dengan manis bermadu.

Novel ini ringkas sahaja sebenarnya. Ceritanya pendek, tetapi meninggalkan kesan yang mendalam kepada pembaca,

Saya beli novel ini kerana tertarik dengan nama Fatehpur Sikri. Kebetulan kami pernah ke situ tahun lepas. Fatehpur Sikri adalah kota Raja Akbar (bukan kota Shah Jehan seperti disebut di dalam novel itu). Mengikut kisah yang saya baca mengenai sejarah kota ini, Raja Akbar tidak mempunyai anak lelaki, lalu beliau telah berjumpa dengan seorang alim yang bernama Sheikh Salim Chisti di Fatehpur Sikri. Berkat doa Sheikh Chisti, Akbar dikurniakan seorang anak lelaki bernama Jahangir Khan. Jahangir kemudiannya mendapat anak bernama Shah Jehan yang terkenal membina Taj Mahal.

Akbar kemudiannya telah memindahkan kota pemerintahan beliau ke Fatehpur Sikri dan membina sebuah makam khas untuk memperingati Sheikh Salim Chisti. Malangnya kota ini kemudiannya telah ditinggalkan begitu sahaja oleh Akbar. Pengkaji sejarah berpendapat, ianya mungkin kerana masalah bekalan air yang sukar didapati di situ.

Image Hosted by ImageShack.us

Makam Sheikh Salim Chisti

Hari ini, Fatehpur Sikri masih diziarahi, terutama mereka yang ingin menziarahi makam Sheikh Salim Chisti. Pemandu pelancong tidak berapa gemar membawa pelancong ke sini, kerana ramai penjual jalanan yang sangat agresif. Mereka akan mengikut dan seakan mengugut pelancong agar membeli barangan mereka. Di sini juga ramai pengemis yang menggunakan berbagai cara untuk memikat simpati pelancong.

Membaca novel ini bagai membawa saya kembali ke Fatehpur Sikri. Saya seakan dibawa menyusuri jalanraya yang mendaki bukit menuju ke puncah Fatehpur Sikri. Terbayang penjaja dan pengemis yang mengerumuni kami. Tergambar wajah orang tua penjaga makam yang berselempang kain merah dan menghalau kanak-kanak yang mengganggu kami.


Fatehpur Sikri. Mungkin betul. Bulan tak berapa bermadu di sini.

1 ulasan:

aceyla ceffa berkata...

saya pena bca novel ni kt library.. best tp klau bole harap pak samad sambung lg kisahnya :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails