Rabu, Jun 28, 2006

Buku di hypermarket

.
Kalau anda betul-betul seorang peminat buku, anda akan membeli buku tidak kira di mana sahaja anda berjumpa buku yang anda inginkan, tidak kira bagaimana rupa kedai itu. Ada masanya buku yang kita inginkan terjual di kedai buruk yang tersorok, bukan di kedai buku popular di pusat membeli-belah ternama.

Begitu jugalah dengan saya. Kadang-kadang kedai buku yang kecil, juga kedai buku terpakai boleh menemukan saya dengan buku-buku yang bagus dan mungkin hampir pupus.

Saya beli buku-buku ini di tempat yang tak disangka-sangka. Terjumpa di celah longgokan buku-buku kanak-kanak di beberapa hypermarket di Seberang Jaya, Ipoh dan Sungai Petani. Buku-buku ini antara buku-buku yang memang saya cari-cari. Buku-buku ini dan nama penulis-penulisnya sering disenaraikan antara buku yang harus dibaca oleh peminat buku. Saya sering membaca tulisan mengenai tokoh-tokoh ini walaupun tidak berkesempatan membaca terus karya mereka. Oleh kerana karya ini sudah masuk dalam karya klasik, jadi mungkin timbul kesukaran untuk memahami isi dan maksud buku-buku tersebut.

Deliberate Prose - Allen Ginsberg
Candide - Voltaire
The Birth of Tragedy - Friedrich Nietszche
Brodie's Report - Jorge Luis Borges
The Castle - Franz Kafka
First Love & Other Novellas - Samuel Beckett


Saya beli buku-buku ini dengan harga hanya RM9.95 setiap satu. Bayangkan karya klasik dijual sebegini murah!

Buku-buku ini sebenarnya buku-buku lama yang saya jangkakan agak sukar dibaca kerana adanya unsur absurdisme yang kadang-kadang tak masuk dek akal.

Buku-buku ini adalah karya terjemahan. Di bahagian prakata, penterjemah telah memberikan penjelasan tentang latarbelakang karya dan penulisnya. Bahagian ini yang paling menarik. Ianya menyimpulkan keseluruhan kandungan buku, termasuk latarbelakang zaman ketika karya ini dihasilkan.

Buku-buku ini saya baca serentak kerana ada yang saya tinggalkan di rumah, di dalam beg kerja, di dalam kereta, di tepi bantal, juga di kamar mandi.

Image Hosted by ImageShack.us

First Love & other Novella adalah himpunan cerpen tulisan Samuel Beckett yang terkenal dengan drama Waiting for Godot. Cerpen ini antara karya beliau yang terawal. Membacanya juga perlukan kesabaran menghayati setiap baris, kerana ceritanya memang tak masuk akal!

Deliberate Prose pula adalah kumpulan tokoh Beat Generation yang terkenal iaitu Allen Ginsberg. Ginsberg banyak menulis tentang perang Vietnam, menyinggung isu politik, menulis juga tentang rakan pendokong Beat generation lain seperti Jack Kerouac dan William Burroughs. Buku ini adalah esei bukan kreatif tulisan beliau yang telah disiarkan di berbagai media.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Saya sudah selesai membaca Candide tulisan Voltaire. Bahagian terakhirnya saya sudahkan pagi Isnin lepas semasa memandu dan terperangkap dalam kesesakan jalan yang teruk di Jalan Mahameru menuju ke Ampang. Mujur ada buku ini yang banyak unsur falsafah di dalamnya. Saya sangkakan karya ini susah dibaca. Tidak sebenarnya. Namun, mungkin lebih menarik kalau kita tahu latarbelakang zaman dan penulis novel ini, kerana ianya adalah novel satira yang bercerita tentang kesengsaraan dan cuba menyinggung fahaman falsafah yang popular di zaman itu.

Image Hosted by ImageShack.us

Saya sudah habis beberapa bab awal novel Franz Kafka, The Castle yang saya rasakan yang sangat bagus dan menarik perhatian saya. Unsur absurdisme masih ada tetapi masih dapat diikuti jalan ceritanya. Novel Franz Kafka ini menjadi popular walaupun penulisnya mati sebelum sempat menamatkannya.

    Tiada ulasan:

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails