Isnin, Januari 16, 2006

Wilayah Kutu


Wilayah Kutu
Penerbit : Neohikayat Press, Kuala Lumpur
www.neohikayat.com
ISBN 983-4255-50-0
Edisi pertama 2005

Tak patut sangat kalau saya tak komen mengenai buku ini. Sebuah buku yang menghimpunkan penulis muda berbakat tanahair. Wilayah Kutu menghimpunkan karya 8 penulis muda yang nenyumbangkan cerita pendek, puisi juga cerita bergambar.

Di kulit luarnya tertulis 'himpunan suara anak-anak muda dari frinjan'. Tak payahlah cari makna frinjan di dalam Kamus Dewan. Ianya bukan bahasa Melayu atau Jawa. Saya tak jumpa maknanya dalam kamus Dewan Edisi Ketiga (yang saya beli murah, hanya RM15 di kedai DBP di BM). Saya andaikan Frinjan datang dari perkataan Fringe yang bermaksud sampingan. Jadinya buku ini adalah himpunan tulisan anak muda yang mungkin bukan bersifat mainstream, mungkin terpinggir, penting tetapi tidak semestinya mewakili gambaran keseluruhan anak muda.

Baik saya tuliskan nama-nama mereka agar kita tidak lupa. Mereka adalah Ruhayat X, Dhojee, Sufian Abas, Danny Lim, Jerome Kugan, Fahmi Fadzil, Saifullizan Tahir dan Nizam Zakaria. Perhatikan nama-nama mereka. Nama-nama ini akan jadi satu nama besar di dunia penulisan jika mereka terus menulis dan memperhaluskan bakat mereka. Buku ini saya beli dari Sufian Abas yang juga punya blog yang bagus walaupun sering menulis perkara yang sukar difahami kebanyakan orang.

Saya habis buku ini dalam masa beberapa hari sahaja, kerana memang sukar untuk berhenti dari membaca. Buku ini jadi pilihan nombor satu saya untuk menghiasi rak buku di kamar mandi. Bukan mahu merendahkan taraf buku ini, sebab kamar mandilah tempat paling produktif bagi saya untuk menghabiskan koleksi bacaan.

Membaca Wilayah Kutu bagaimembaca skrip dari filem noir, banyak membicarakan tentang sisi gelap masyarakat, banyak watak gelap, ganas, buruk yang kita tidak jumpa dalam karya lain yang banyak di pasaran. Kisah transexual bagai menjadi latar pilihan. Kisah lain yang menarik perhatian saya adalah seperti kisah pengundi hantu, kisah seram di perpustakaan, juga kisah anak berkepala anjing. Ada cerita yang berlapis maknanya, ada juga yang selapis. Pandai-pandailah baca dan faham sendiri.

Buku ini tidak sesuai untuk yang berumur 27 ke bawah. Mungkin itu maksud tulisan di kulit depan buku ini yang tertulis 27SX Sesuai untuk minda matang sahaja. Memang buku ini tidak sesuai untuk pembaca yang belum baligh, kerana membacanya akan mempercepatkan proses meningkat dewasa. Banyak sangat kalimah dan ayat-ayat yang tidak sesuai didengar atau dijadikan teks ucapan dalam majlis rasmi.

Saya rasa terganggu bila membaca cerita dalam buku ini, macam tengok filem noir. Terganggu tapi juga rasa terlagi-lagi, rasa tidak puas.

Mereka semua sangat berbakat. Sayang sangat jika dipersiakan. Lebih sayang lagi jika tidak dimanfaatkan ke arah kebaikan. Saya harap dapat membaca lagi tulisan mereka. Teruskan menulis.

Belilah buku Wilayah Kutu di sini
Sufian Abas
neohikayat

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails