Jumaat, Januari 06, 2006

Dr Ali Shariati & Falsafah Haji


Tajuk : The Hajj
Penulis : Ali Shariati (with photographs)
Paperback (IBT)
222 pages
ISBN 9839154486


Buku ini adalah salah satu buku yang sangat memberi kesan kepada saya. Pertama kali saya membaca buku ini lebih dari 10 tahun lepas. Saya baca buku terjemahan bahasa Indonesia di perpustakaan di universiti. Saya masih ingat saya selesai membaca buku ini dalam masa berapa jam sahaja, sementara menunggu antara kuliah.

Kini, saya miliki buku ini dengan membeli secara online dari Islamic Book Trust, sebuah syarikat buku, yang menjual buku agama berbahasa Inggeris secara online.(pejabatnya satu bangunan dengan kedai buku terkenal SKOOB di PJ)

Buku The Hajj telah memberikan satu perspektif baru kepada saya mengenai Haji. Dr Ali Shariati adalah seorang cendekiawan Islam yang terkenal di seluruh dunia. Lahir dan besar di Iran, lulusan doktor falsafah dari Universiti Paris. Beliau mati dibunuh dalam tahun 1977, sejurus sebelum berlakunya Revolusi Islam, Iran.

Tulisan Ali Shariati banyak membuka pemikiran saya tentang betapa dinamiknya agama Islam. Ali Shariati menegur golongan cendekiawan Islam, intelektual dan alim ulamak yang cuba mengasingkan diri dari masyarakat. Intelektual yang sebenar ialah mereka yang hidup dan mati di tengah masyarakat, mendidik dan membimbing mereka ke arah yang benar. Intelektual yang berbahasa rakyat, dan menggunakan bahasa yang mudah untuk menyampaikan ilmu dan dakwah, bukan menggunakan istilah akademik yang dia sendiri pun tak faham. Intelektual yang bergelumang dengan susah payah rakyat bukan bersembunyi di balik tembok mahligai gading. Beliau telah mempopularkan istilah raushan-fikr bagi intelektual yang sebegini.

Buku ini berlainan dengan buku lain mengenai ibadah Haji. Ali Shariati cuba menghuraikan falsafah di sebalik ibadah Haji. Ternyata, ibadah Haji bukan sekadar satu ritual. Banyak falsafah yang terkandung di sebalik ibadah itu. Haji adalah lambang kesatuan Ummah, lambang kerendahan diri dan ketinggian Iman.

Haji bagi Shariati bagaikan sebuah drama. Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, Hajar dan Syaitan sebagai karakter utama. Lokasinya adalah Masjidil Haram, Arafah, Mahsyar dan Mina. Ka'bah, Safa, Marwah dan ritual Haji sebagai simbol. Ihram sebagi kostum utama.
Pelakon utama dalam drama in menurut Shariati, adalah kita, dan hanya kita, iaitu setiap seorang yang mengerjakan haji.

Ritual melontar juga membawa falsafah yang mendalam, menurut Shariati. Ianya adalah simbolik menolak dan memusnahkan 3 jenis berhala dunia iaitu Fir'aun (lambang kezaliman dan penindasan) Bal'am (lambang hipokrasi) dan Qarun (lambang kapitalism). Ibadah Melontar bagi Shariati adalah lambang perjuangan berterusan untuk membenteras kezaliman dan penindasan, hipokrasi dan kapitalis yang menindas.

Haji menurut Dr Shariati, " is a show of creation, a show of history, a show of unity, a show of the Islamic ideology and a show of the Ummah."

Belilah buku ini di ibtbooks.com

Selamat Menyambut Hari Raya Haji.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails