Jumaat, Januari 16, 2009

Rentak Galur - Sarimah Othman

`

Rentak Galur
Penulis: Sarimah Othman
Penerbit: DBP
No. KK: 899 206286101
No. ISBN: 9789836296832
Tahun Terbitan: 2007
Halaman : 298
Harga Buku: RM20.00


Buku ini datang ke pangkuan saya dengan cara yang tersendiri. Penulisnya menulis email kepada saya bertanyakan di mana saya tinggal, kerana katanya kami mungkin berjiran. Saya mengirim alamat di email. Selang beberapa hari saya terkejut melihat sebuah bungkusan di dalam peti surat saya.

Sehingga saat saya menulis ini, saya belum kenal siapa penulisnya, tidak tahu latarbelakang penulisnya. Carian saya di internet juga tidak banyak membantu. Saya hanya tahu yang penulis buku ini Sarimah Othman adalah penulis buku Rentak Galur yang telah memenangi Hadiah Saguhati dalam Sayembara Mengarang Sempena Perayaan Jubli Emas DBP, kategori Novel Remaja.

Terus terang, sekilas pandang, saya tidak akan membaca novel ini. Wajah depan buku ini memaparkan wajah seorang perempuan bertudung. Saya memang sedikit alergi dengan kulit buku sebegini. Orang kata jangan mengadili buku dari kulitnya, tetapi kulit sebegitu memberi gambaran, kepada saya, bahawa ceritanya tentu penuh dengan melankolia. Kisah cinta remaja, sedih dan kecewa. Maaf cerita sebegini, saya kurang minat. Saya tidak kata ceritanya tak bagus, tetapi saya secara peribadi kurang minat membaca kisah cinta semata-mata. Mungkin faktor usia.

Begitulah perasaan saya apabila melihat buku ini kali pertama. Saya perasan yang buku ini saya pernah lihat di rak buku Kedai Buku Dawama. Itu bermakna, buku ini sudah tentu mencapai tahap tertentu, jika tidak belum tentu dapat diterbitkan oleh DBP. Terpilih menang hadiah saguhati dari 59 novel lain yang mengambil bahagian, bukan satu pencpaian yang kecil.

Buku ini saya mula baca malam itu juga dan berjaya dihabiskan malam berikutnya. Novel Rentak Galur ini secara ringkas mengisahkan seorang gadis bernama Nilam Atiqah yang mahu mencari semula susur galur keluarganya. Setelah dibesarkan di rumah anak yatim, beliau pulang semula ke rumah peninggalan arwah ibu dan bapanya. Pencarian beliau bermula apabila dengan tak sengaja bertemu dengan buku harian ibunya. Bermulalah tersingkapnya satu demi satu rahsia yang memberi kejutan.

Penceritaan melalui buku harian itulah yang memberikan keistimewaan kepada novel ini. Pembaca menjadi terpaut dengan kisah yang diceritakan dan mahu tahu apa yang berlaku seterusnya. Bahasa yang digunakan tersusun dan mengalir mudah. Perbendaharaan kata juga digunakan sebaiknya. Penulis bijak bermain dengan plot dan sub-plot. Kisah satu keluarga besar yang sering dirundung malang dan berlaku kematian misteri bagai mencuba menyuntik unsur realism magis dalam novel ini. Ini ditambah pula dengan kisah sumpah dan kisah duyung. Ya, duyung, bukan dugong.

Novel ini saya sifatkan datang pada masa yang sesuai. Saya baru habis membaca buku Kee Thuan Chye – March 8 –The Day Malaysia Woke Upp dan sedang bergelut menghabiskan buku Khaled Abou El Fadl, Hanya Tuhan Mengenal Tentera-Nya. Kehadiran buku ini bagai memberi kekuatan baru untuk saya terus istiqamah membaca buku. Membaca buku di celah-celah kesibukan kerja bukannya mudah. Banyak kali kita hilang momentum sewaktu membaca sesebuah buku. Silap haribulan bacaan tidak habis dan buku itu akan tersadai di penjuru rumah. Membaca semula buku yang sudah `tersadai’ sangatlah susah!

Buku ini berjaya memujuk saya untuk mula dibaca setelah pulang dari kerja jam sepuluh malam di hari yang sama menerimanya. Buku ini juga diterima dengan nota kecil di dalam buku ini oleh penulisnya Sarimah Othman. Buku ini merupakan karya pertama beliau, dan sebagai novel pertama, saya berpendapat ianya tidak mengecewakan dan boleh dianggap sebagai satu kejayaan peribadi buat penulisnya. Moga jadi pendorong untuk beliau lebih giat menulis lagi.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails