Rabu, Disember 17, 2008

Saasatul Ibaad - Pelaku Siasah

.


Saasatul Ibaad
Judul : Saasatul Ibaad
Harga : RM25.00
Pengarang : Faisal Tehrani
Penerbit : Aberdeen Books World
Genre : Novel
Mukasurat :266
Cetakan Pertama : 2008
ISBN : 9789834215248
Dibeli di www.ujanailmu.com


`Setelah 1515 dan Tuhan Manusia tidak syak lagi Saasatul Ibaad adalah karya Faisal Tehrani yang paling bercita-cita besar, dan provokatif. Membaca Saasatul Ibaad ke halaman akhir adalah sebuah pengalaman sejarah yang pasti tidak akan dapat dilupakan.’

Begitulah secebis tulisan di belakang buku Saasatul Ibaad tulisan Faisal Tehrani ini. Setelah habis membaca buku ini saya bersetuju dengan kenyataan itu. Buku ini memang provokatif kerana menyingkap kembali peristiwa Sultan Mahmud Mangkat dijulang. Sultan Mahmud seperti yang kita tahu digambarkan sebagai seorang kejam yang telah membunuh isteri Laksaman Bentan hanya kerana kerana mengidam makan nangka milik sultan.

Apa yang mungkin jarang didengar, Sultan Mahmud juga adalah seorang penggemar seks songsang, seorang sodomis yang pantang melihat lelaki berdahi licin. Penulis telah mengambil sumber dari sejarah yang jarang diketengahkan dan telah memberi gambaran yang dramatik bagaimana sebuah kerajaan feudal telah digulingkan oleh rakyat jelata.

Peristiwa Sultan Mahmud mangkat dijulang adalah kemuncak kemarahan rakyat kepada sebuah pemerintahan yang zalim. Rakyat sudah muak dengan tingkah laku pemerintah yang mengenepikan kepentingan rakyat jelata tetapi sibuk memuaskan nafsu serakah diri dan membesarkan tembolok sendiri.

Peristiwa bersejarah yang berlaku pada tahun 1699 ini jarang diangkat dan dibincang oleh dari sudut sosial dan politik. Faisal Tehrani mencetuskan provokasi baru bila menyebut peristiwa ini sebagai satu revolusi dan cuba membandingkannya dengan Revolusi Perancis yang berlaku seratus tahun kemudian pada tahun 1799.

Revolusi Peranchis (1789-1789) adalah satu tempoh peralihan politik dan sosial dalam sejarah Perancis apabila pemerintahan monarki berjaya digulingkan. Revolusi Perancis adalah kemuncak perjuangan pemikir zaman pencerahan yang memperjuangkan prinsip-prinsip kesamarataan, kebebasan dan hak asasi. Kepada pengkagum fahaman barat, Revolusi Perancis menjadi kayu ukur dan satu tempoh yang sering dilihat sebagai satu peristiwa bersejarah dalam sejarah kemanusiaan.

Tokoh-tokoh pemikir zaman pencerahan seperti Jean Jacques Rousseau, d’Alembert, Charles de Montesquieu, Denis Diderot dan Voltaire telah menjadi antara penyumbang besar berlakunya Revoulsi Perancis.

Novel ini memang bercita-cita besar kerana membentangkan suatu sejarah bahawa orang Melayu berani menggulingkan raja jauh lebih dahulu dari barat. Kepada pengkagum barat, kenyataan bahwa orang Melayu mendahului barat adalah sesuatu yang hampir mustahil. Apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu, samada seni, budaya, adat resam, bahasa dan malah pegangan agama sering dianggap sebagai ketinggalan zaman, kuno dan menjadi hambatan untuk mengejar kemajuan. Sesetengah orang Melayu sudah hilang jiwa Melayunya kerana menjadi pemuja budaya dan peradaban barat. Nama Melayu tetapi tingkah laku, tutur kata, tulisan dan adat-sopan sudah begitu pelik dan hodoh sehingga tidak kelihatan sifat-sifat Melayunya.

Novel ini sepatutnya mencetuskan perbahasan dan kajian lanjut tentang peristiwa Sultan Mahmud Mangkat Dijulang. Orang Melayu telah berani memberontak menggulingkan seorang raja dan secara sebulat suara menggantikannya dengan seorang bendahara. Rentetan peristiwa yang membawa kepada peristiwa berdarah itu perlu dikaji. Ketika orang lain berbincang tentag prinsip keadilan, reformasi, dan perubahan yang diambil contoh dari sejarah barat, peristiwa ini bagai terlepas pandang oleh semua.

Tiada siapa yang mahu mengkaji mengapa rakyat Kerajaan Johor lama yang hidup makmur dan mengecapi kepesatan ekonomi berani memberontak. Orang Melayu tidak menghadapi krisis makanan seperti di Perancis seratus tahun kemudian. Apakah yang menjadi pendorong kepada orang Melayu sehingga begitu berani membuat perubahan?

Pemikir Melayu kini, malangnya tidak mengambil kesempatan dari isu yang disentuh dalam novel ini. Pemimpin Melayu memang tidak tahu memilih keutamaan. Tidak nampak kekuatan diri dan tidak cerdik dalam tindakan. Suka bertindak dengan emosi, melatah bila dicuit tetapi diam bila ditikam. Sudah hilang jiwa dan deria rasa.

Mungkin juga pemimpin Melayu tidak membaca novel Melayu. Mereka lebih gemar membaca akhbar dan tabloid yang menghidangkan kisah politik yang ditambah bumbu perisa secukup rasa.

Saasatul Ibaad yang bermaksud `political players’ merupakan himpunan surat Dato Mahadi Hasan yang ditulis sebagai pesanan kepada Sultan Abdul Jalil yang penuh dengan pesanan-pesanan yang sangat berani dan mengejutkan. Jika teks Saasatul Ibaad versi 1894 ini benar-benar wujud dan diikuti oleh Raja-Raja Melayu ketika itu, sudah tentu akan lahir Saasatul Ibaad yang hebat dan berjaya mengangkat martabat bangsa dana agama ke kedudukan yang lebih tinggi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails