Selasa, September 02, 2008

Salam Ramadhan

.Salam Ramadhan. Foto di atas diambil tak jauh dari rumah saya. Suasana pagi di Bandar Perda, dalam kawasan Permatang Pauh. Begitu tenangnya suasana pagi di sini. Berbeza sungguh dengan suasana di tempat yang sama minggu lepas. Sudah hilang riuh-rendah, sesak, hiruk dan pikuk. Nyaman sungguh udara pagi Ramadhan.

Harapan saya, kedatangan Ramadhan akan menenangkan jiwa-jiwa yang resah dan bergelora. Biar jiwa-jiwa yang kosong dapat diisi dengan kemanisan beribadah di bulan Ramadhan. Biar bulan Ramadhan kali ini benar-benar jadi medan untuk koreksi diri, merenung jauh ke ruang-ruang hati, membersih jiwa, meneguhkan pegangan diri dan membetulkan simpul-simpul yang membelenggu diri.

Kadang-kadang terasa dunia ini sudah terlampau sendat dengan kebisingan, penuh sorak-sorai dan hingar bingar. Kadang-kadang terasa sungguh rimas dan gelisah kerana ramai sunguh yang berlumba mahu membuka mulut, walaupun tiada mutiara berharga yang mahu dikeluarkan. Hanya memuntahkan lendir-lendir yang menambah busuk yang sedia ada. Sukar sungguh mencari kata seindah mutiara, yang ada hanya sorak-sorai yang membingitkan telinga.

Saya berharap sungguh, kedatangan Ramadhan membawa bersama ketenangan jiwa. Mungkin ini waktunya untuk berhenti bercakap, biar kita lebih mendengar dari bersuara. Mungkin ini masa untuk kita sedar sekuat manapun kita berteriak menuntut hak, jasad inipun bukan kita yang berhak. Sekuat manapun kita berteriak mengangkat diri, kita akhirnya akan kembali ke tanah juga. Malang sungguh jika kita tahu akan kembali tetapi tidak menyediakan bekalan yang mencukupi.


Moga. Moga. Moga Ramadhan ini membersihkan segala kekotoran dan kehodohan. Mengangkat yang indah meruntuhkan yang batil.

Salam Ramadhan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails