Jumaat, April 11, 2008

50 Tahun Politik Orang Melayu

.

50 Tahun Politik Orang Melayu – Apa Yang Kita Cari?

Penulis : Razali Endun
Penerbit : Badan Penulis dan Karyawan Kreatif (PIKIR)
ISBN 978-983-41118-4-7
Cetakan Pertama 2008
178 mukasurat
RM20.00

Pertama kali saya bertemu dengan Pak Razali Endun ialah semasa program Kata-Suara 3 di RA Fine Gallery 15 Mac yang lalu. Saya membacakan petikan tulisan SN Shahnon Ahmad dalam buku Semarak Angin Semarak Api. SN Shahnon menyebut dalam buku itu, Patriach merupakan karya yang lebih `ganas’ dan `bengis’ berbanding novel Shit. Pak Razali bersuara dan berkata, Shit sebuah karya yang hebat kerana telah berjaya menimbulkan rasa marah dan benci dan meluat pembaca.

Pak Razali Endun adalah tokoh penulis yang prolifik dan mula saya minati dan baca tulisan beliau semasa era reformasi. Beliau komited mengusahakan beberapa akhbar tabloid dan majalah politik. Beliau rajin menulis esei politik juga karya sastera yang jelas dan sarat dengan mesej politik.

Penulis buku ini telah cuba untuk melihat kembali perjalanan politik orang Melayu selama 50 tahun yang lepas. Buku ini yang ditulis sebelum pilihanraya umum yang ke 12 saya rasakan sebuah buku yang seimbang dan memadai dalam melihat sejarah politik orang Melayu.

Buku ini dimulai dengan menyusuri sejarah asal usul orang melayu. Beberapa pendapat dikemukakan. Analisa DNA Mitokrondia mengatakan orang Melyu berasal dari Austronesian atau selatan Monggoliad iaitu daerah Fujian atau Zhejian kira-kira 4,000 ke 6,000 tahun dahulu. Dikemukakan juga Teori Yunan yang mengatakan Orang Melayu berasal dari Asia Tengah.

Buku ini menyentuh sejarah nasionalisme Melayu yang bermula lama sebelum penubuhan UMNO. Perjuangan menentang Belanda di Indonesia dihimbau, yang menjadi inspirasi kemunculan KMM di Tanah Melayu.

DEB yang tiba-tiba popular baru-baru ini juga telah disentuh oleh penulis. Dasar yang bermula baik boleh tergelincir dari landasan bila para pemimpin mula lupa sejarah, lupa peranan, lupa roh dan semangat perjuangan yang asal.

Buku ini mengulas tentang perjuangan dan pegangan parti-parti politik tanahair yang berteraskan bangsa Melayu. Sumbangan dan komitmen parti-parti seperti UMNO, PAS dan PKR terhadap perjuangan kepentingan bangsa Melayu telah dibincang dengan sangat menarik.

Rujukan dibuat terhadap perjuangan parti politik parti kaum lain khususnya parti berasaskan orang Cina. Strategi politik yang mementingkan kepentingan bahasa dan bangsa dan melangkaui kepentingan politik kepartaian menarik untuk diperbandingkan.

Buku ini ditulis sebelum lanskap politik negara berubah. Ia ditulis sebelum keputusan pilihanraya diumumkan. Walaupun kandungan buku ini tidaklah sepenuhnya bersifat ilmiah tetapi usaha penulis untuk menyentuh isu yang penting untuk kepentingan bangsa dan bahasa patut dipuji. Usaha mempertingkatkan bangsa dan bahasa dengan cara yang betul, tidak menzalimi orang lain, tidak menindas kaum lain bukanlah sesuatu yang keji. Ianya suatu yang natural dan memang dituntut.

Menjelang pilihanraya, saya mencari suara-suara yang mahu berjuang tentang kepentingan bahasa, seni, budaya dan bangsa Melayu. Hampir tiada. Yang ada hanya mereka yang mahu memenangkan parti masing-masing dengan mempergunakan agenda Melayu sebagai alasan untuk memancing undi. Lebih hodoh lagi, yang gunakan parti, untuk kepentingan diri, walaupun mulut beratib konon mahu memperjuangkan kepentingan Melayu.

Kini, bila pilihanraya berlalu, barulah mula kedengaran suara golongan yang mahu memperjuangkan kepentingan Melayu. Tiba-tiba mahu berkumpul, berkongres, mahu bincang tentang perjuangan dan masadepan Melayu. Tiba-tiba muncul NGO Melayu. Sebelum ini entah di mana mereka bertapa.

Penulis buku ini antara segelintir yang menulis tentang perjuangan bangsa Melayu sebelum pilihanraya. Razali Endun ini berjaya menyingkap sejarah perjuangan bangsa Melayu sepanjang 50 tahun dengan begitu baik sekali. Terima kasih Pak Razali.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails