Sabtu, Mei 14, 2005

Fatehpur Sikri

.



sebahagian kecil dari kompleks Fatehpursikri

Delhi Jaipur Agra 4 May, 2005


Kami meninggalkan hotel awal-awal pagi kerana perjalanan dari Jaipur ke Agra agak jauh iaitu 240km. Kami melalui kembali Jaipur dan singgah di Hawa Mahal atau Wind Palace. Istana yang dibina tahun 1799 oleh Raja Sawai Pratap Singh ini mempunyai 953 tingkap untuk maharani melihat perarakan di bazaar di bawah.

Kami meinggalkan Jaipur dan meneruskan perjalanan ke Agra. Perjalanan memakan masa 5-6 jam kerana had laju dibenarkan hanya 60km/jam. Kata pemandu pelancong kami, ianya untuk keselamatan pengguna lalulintas, terutama kanak-kanak, orang-tua dan binatang ternak yang sering melintas jalan. Hampir 40 km ke Agra kami menempuh sebuah kota lama dipanggil Fatehpur Sikri. Fatehpur Sikri adalah sebuah kota yang dibina oleh Akbar untuk mengenang seorang ulama sufi iaitu Sheikh Salim Chisti.

Tahun 1568, Akbar, Raja ketiga dari dinasti Mongul telah membina empayar yang besar di utara India. Namun pada umur 26 tahun dan 12 tahun memerintah, beliau tidak mempunyai waris. Akbar pergi berjumpa dengan Sheikh Salim Chisti mengadu hal. Setahun kemudian beliu dikurniakan seorang anak lelaki yang beliau namakan Salim sempena nama Sheikh Salim Chisti. Salim kemudiannya mewarisi takhta ayahnya sebgai Raja Jahangir.


Fatehpur Sikri yang mula dibina pada tahun 1571 dan siap 15 tahun kemudian, adalah sebuah kota yang besar yang telah diiktiraf sebagai salah sebuah tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Di sini terletaknya makam Sheikh Salim Chisti yang dianggap keramat oleh masyarakat setempat. Makam tersebut terletak di perkarangan Masjid Jamik yang mula-mula sekali dibina oleh Akbar di Fatehpur Sikri.

Di sini jugalah Akbar memulakan fahaman baru yang cuba menyatukan agama Islam, Hindu , Kristian dan lain-lain menjadi satu agama baru diberi nama Din Ilahi. Rupanya kisah pembawa bid’ah dalam agama ini bukan benda baru, ianya akan berlaku di setiap zaman.

Fatehpur Sikri ini bagaimanapun, telah ditinggalkan oleh Akbar 15 tahun kemudiannya mungkin kerana kesukaran mendapatkan bekalan air.

Setelah selesai melawat Fatehpur Sikri, kami meneruskan perjalanan ke Agra, bandar Taj Mahal. Agra sebuah bandar besar yang agak berlainan ddengan bandar Jaipur. Kami sampai ke Hotel penginapan di Hotel Agra Ashok untuk makan tengahari dan check-in.

Petangnya, kami pergi membeli belah di sebuah lagi gedung milik kerajaan Uttar Pradesh. Melihat cadar, kain sari dan pashmina, rupee mengalir lagi.

Besok hari yang kami tungu-tunggu, untuk menyaksikan sendiri kemegahan Taj Mahal.


Lihat gambar di sini.

1 ulasan:

Tinta Mustika berkata...

Assalamualaikum Saudara JiwaRasa,

Kunjungan yang agak lewat di sini. Saya ketemu entri ini kerana sedang 'mencari' novel A.Samad Said itu.

Wah, jauh berjalan, luas pemamdangan (dan pandangan)! Jealous nya!

Adalah menjadi salah satu impian saya untuk melawat tempat-tempat sebegini di India. Khabarnya, lebih seronok mengembara dengan keretapi?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails